Werven van nieuwe OR-leden

Ondernemingsraden spelen een waardevolle rol binnen organisaties. Een raad waar je graag lid van wilt zijn. Toch krijgen we vaak de vraag hoe een ondernemingsraad voldoende leden kan werven. Daarom delen we vijf tips bij het werven van nieuwe OR-leden.

Voer een gerichte wervingscampagne

Een wervingscampagne zorgt ervoor dat er aandacht en focus komt op het werven van nieuwe OR-leden. Bepaal welke doelgroepen je hebt in de organisatie. Maak vervolgens gerichte boodschappen die aansluiten en inspelen op de specifieke behoeften en interesses van deze groepen. Vergeet niet om na te denken over de verschillende communicatiemiddelen die je voor elke groep het beste in kunt zetten. Zo voorkom je dat jouw boodschap niet binnenkomt bij de lezer.

Maak gebruik van storytelling

Storytelling is het toepassen van verhalen om betrokkenheid te creëren en daarmee een doel te bereiken. Het is een krachtige manier om mensen te inspireren om ook lid te worden van de OR. Maak gebruik van geschreven interviews, videoclips of zelfs podcasts. Denk ook aan visuele content zoals infographics om het verhaal over te brengen. Door echte verhalen te delen, maak je de voordelen van deelname aan de ondernemingsraad tastbaar en relevant voor potentiële leden.

Communiceer de waarde van OR-leden

Maak tijdens de wervingscampagne duidelijk waarom OR-leden waardevol zijn. Deel persoonlijke verhalen van huidige leden over hun ervaringen en de impact die de ondernemingsraad heeft gehad op hun (werk)leven. Geef in je boodschap aan hoe OR-leden kunnen bijdragen aan belangrijke beslissingen en verbeteringen binnen de organisatie. Deel succesverhalen en concrete voorbeelden van hoe de ondernemingsraad het verschil heeft gemaakt. Inspireer anderen om ook deel uit te willen maken van deze veranderingen.

Maak de OR zichtbaar

Zorg ervoor dat de ondernemingsraad regelmatig aanwezig is op alle interne communicatiekanalen. Voor én na de wervingscampagne. Denk aan de nieuwsbrieven, het intranet, bedrijfsmagazines en mededelingenborden. Geef voldoende updates over jullie activiteiten en successen. Dan laat je het belang van de OR zien en herinner je medewerkers eraan om ook deel uit te gaan maken van de succesvolle impact binnen de organisatie. Onthoud dat de (soms complexe) informatie goed aankomt bij de lezer. Denk en handel dus altijd vanuit de ontvanger van de boodschap.

Vertel over opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden tijdens het werven van nieuwe OR-leden

Veel werknemers zoeken naar manieren om hun vaardigheden te ontwikkelen. Benadruk in de campagne dat lidmaatschap van de ondernemingsraad een uitstekende kans biedt voor persoonlijke en professionele groei. Vertel over de trainingen en workshops die jullie OR volgt over bijvoorbeeld communicatie, leiderschap en conflictoplossing. Door deze voordelen te communiceren, kun je ambitieuze werknemers aantrekken die willen groeien.

Blijft het na deze tips toch lastig om jullie OR goed op de kaart te zetten en leden te werven? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

delen:
marketingwerven OR leden

Nog meer blogs bekijken?

Loof blogt regelmatig over medezeggenschap. Uitleg, inspiratie en handige tips op relevante thema’s. Hier vind je al onze blogs over medezeggenschap.

Erik Riet Loof training en advies

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen met tips en adviezen, onze nieuwste blogs, aankondigingen voor webinars of de nieuwste podcast.

Ik wil graag maandelijks inspiratie en informatie over de volgende onderwerpen: